Derde graad
Na de tweede graad volgt de derde graad: het vijfde en het zesde leerjaar. In de derde graad is, net zoals in de tweede graad, het studieaanbod ingedeeld op basis van de finaliteiten, onderwijsvormen en studiedomeinen.
In onze school bieden we ook in de derde graad studierichtingen aan met doorstroomfinaliteit. De nadruk ligt op een sterk theoretische vorming en bereiden voor op het hoger onderwijs. We bieden domeinoverschrijdende en domeingebonden studierichtingen aan die die aansluiten bij het aanbod van de tweede graad.
FINALITEIT DOORSTROOM-DOMEINOVERSCHRIJDEND
ECONOMIE MODERNE TALEN (EMT)
Economie-moderne talen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en moderne talen. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Bovendien gebruiken ze wiskundige concepten om hun economische problemen op te lossen. Daarnaast verdiepen ze hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. De studierichting daagt hen ook uit op het vlak van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen.
- Je kan zelfstandig aan de slag gaan.
- Je kan ordelijk en nauwkeurig werken.
- Je bent communicatief.
- Je hebt interesse in literatuur en je bent taalvaardig.
- Je hebt interesse in de actualiteit en politiek.
Enkele voorbeelden zijn:
- Bedrijfsmanagement
- Handelswetenschappen
- Alle richtingen met talen
- Lerarenopleiding
- ...
ECONOMIE-WISKUNDE (EWI)
Economie-wiskunde is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische concepten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Daarnaast leren de leerlingen abstracte wiskunde concepten te gebruiken en verdiepen ze hun wiskundige vaardigheden.
- Je kan zelfstandig aan de slag gaan.
- Je kan ordelijk en nauwkeurig werken.
- Je bent communicatief.
- Je kan wiskundig en abstract denken.
- Je hebt interesse in de actualiteit en politiek.
Enke voorbeelden zijn:
- Toegepaste economische wetenschappen
- Handelswetenschappen
- Informaticawetenschappen
- Communicatiewetenschappen
- Ingenieursopleidingen
- ...
WETENSCHAPPEN-WISKUNDE (WEW)
- Je kan zelfstandig aan de slag gaan.
- Je kan ordelijk en nauwkeurig werken.
- Je bent communicatief.
- Je kan wiskundig en abstract denken.
- Je hebt interesse in wetenschappen en wil je erin verdiepen.
Enke voorbeelden zijn:
- Geneeskunde
- Verpleegkunde
- Farmacie
- Toegepaste economische wetenschappen
- Ingenieurswetenschappen
- Architectuur
- ...
FINALITEIT DOORSTROOM-DOMEINGEBONDEN
BEDRIJFSWETENSCHAPPEN (BED)
Bedrijfswetenschappen is een theoretische richting in de doorstroomfinaliteit die een brede algemene vorming combineert met een uitgebreid pakket economie. De leerlingen leren inzicht te krijgen in macro- en micro-economische concepten en in de werking van ondernemingen. Ze gebruiken wiskundige concepten om economische problemen op te lossen en leren logisch en kritisch te denken om economische verbanden te zien en te begrijpen.
- Je hebt interesse in de praktijk- en contextgebonden aanpak.
- Je hebt interesse in beroepssectoren zoals boekhouden, HR, sales en logistiek.
- Je bent communicatief.
Enkele voorbeelden zijn:
- Bedrijfsmanagement
- HR
- Marketing
- Lerarenopleiding
- Handelswetenschappen
- ...
WELZIJNSWETENSCHAPPEN (WZW)
Welzijnswetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit die een brede algemene vorming combineert met filosofie, sociale en gedragswetenschappen en biologie. In deze richting leren de leerlingen filosoferen, ontwikkelen ze een wetenschappelijk begrippenkader, leren ze maatschappelijke verbanden zien reflecteren ze over wetenschappelijke theorieën. De leerlingen bekijken dit alles vanuit contexten en voorbeelden uit de samenleving, gezondheid en welzijn.
- Je wil je communicatieve, sociale en zorgende vaardigheden versterken.
- Je hebt interesse in je eigen gedrag en dat van anderen.
- Je wil de mogelijkheden tot maatschappelijk engagement verkennen.
- Je hebt interesse in natuurwetenschappen.
Enkele voorbeelden zijn:
- Sociaal werk
- Orthopedagogie
- Ergotherapie
- Toegepaste psychologie
- Verpleegkunde
- Pedagogische wetenschappen
- Onderwijs
- ...
LESSENTABELLEN VERGELIJKEN
(*) In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte. We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde.
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.
Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.