Derde graad

Na de tweede graad volgt de derde graad: het vijfde en het zesde leerjaar. In de derde graad is, net zoals in de tweede graad, het studieaanbod ingedeeld op basis van de finaliteiten, onderwijsvormen en studiedomeinen.

In onze school bieden we ook in de derde graad studierichtingen aan met doorstroomfinaliteit. De nadruk ligt op een sterk theoretische vorming en bereiden voor op het hoger onderwijs. We bieden domeinoverschrijdende en domeingebonden studierichtingen aan die die aansluiten bij het aanbod van de tweede graad.

Image
Image
Image
Image
Image

FINALITEIT DOORSTROOM-DOMEINOVERSCHRIJDEND

Doorstromen naar verschillende studiedomeinen in het hoger onderwijs is mogelijk.

ECONOMIE MODERNE TALEN (EMT)

Economie-moderne talen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en moderne talen. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Bovendien gebruiken ze wiskundige concepten om hun economische problemen op te lossen. Daarnaast verdiepen ze hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. De studierichting daagt hen ook uit op het vlak van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen.

Herken je jezelf in deze talenten?
  • Je kan zelfstandig aan de slag gaan. 
  • Je kan ordelijk en nauwkeurig werken.
  • Je bent communicatief.
  • Je hebt interesse in literatuur en je bent taalvaardig.
  • Je hebt interesse in de actualiteit en politiek. 
Economie-Moderne talen is een theoretische en abstracte richting, die voorbereidt op een ruime keuze aan richtingen in hoger onderwijs die vooral gericht is op (toegepaste) economie en talen.

Enkele voorbeelden zijn:
  • Bedrijfsmanagement
  • Handelswetenschappen
  • Alle richtingen met talen
  • Lerarenopleiding
  • ...

ECONOMIE-WISKUNDE (EWI)

Economie-wiskunde is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische concepten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Daarnaast leren de leerlingen abstracte wiskunde concepten te gebruiken en verdiepen ze hun wiskundige vaardigheden.

 

Herken je jezelf in deze talenten?
  • Je kan zelfstandig aan de slag gaan. 
  • Je kan ordelijk en nauwkeurig werken.
  • Je bent communicatief.
  • Je kan wiskundig en abstract denken.
  • Je hebt interesse in de actualiteit en politiek.
Economie-Wiskunde is een theoretische en abstracte richting, die voorbereidt die voorbereidt op een ruime keuze aan richtingen die vooral gericht is op (toegepaste) economie, wiskunde en talen.

Enke voorbeelden zijn:
  • Toegepaste economische wetenschappen
  • Handelswetenschappen
  • Informaticawetenschappen
  • Communicatiewetenschappen
  • Ingenieursopleidingen
  • ...

WETENSCHAPPEN-WISKUNDE (WEW)

De richting Wetenschappen-Wiskunde is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met deductief empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen aardrijkskunde, biologie, chemie, fysica en wiskunde. De leerlingen leren abstractie wiskundige concepten te gebruiken en verdiepen hun wiskundige vaardigheden.
Herken je jezelf in deze talenten?
  • Je kan zelfstandig aan de slag gaan. 
  • Je kan ordelijk en nauwkeurig werken.
  • Je bent communicatief.
  • Je kan wiskundig en abstract denken.
  • Je hebt interesse in wetenschappen en wil je erin verdiepen.
Wetenschappen - wiskunde is een theoretische en abstracte richting, die voorbereidt op een ruime keuze aan richtingen in het hoger onderwijs. Na deze richting is zowat elke richting mogelijk.

Enke voorbeelden zijn:
  • Geneeskunde
  • Verpleegkunde
  • Farmacie
  • Toegepaste economische wetenschappen
  • Ingenieurswetenschappen 
  • Architectuur
  • ...

FINALITEIT DOORSTROOM-DOMEINGEBONDEN

Doorstromen naar het hoger onderwijs in het verlengde van de gevolgde studierichting is mogelijk.

BEDRIJFSWETENSCHAPPEN (BED)

Bedrijfswetenschappen is een theoretische richting in de doorstroomfinaliteit die een brede algemene vorming combineert met een uitgebreid pakket economie. De leerlingen leren inzicht te krijgen in macro- en micro-economische concepten en in de werking van ondernemingen. Ze gebruiken wiskundige concepten om economische problemen op te lossen en leren logisch en kritisch te denken om economische verbanden te zien en te begrijpen.

Herken je jezelf in deze talenten?
  • Je hebt interesse in de praktijk- en contextgebonden aanpak.
  • Je hebt interesse in beroepssectoren zoals boekhouden, HR, sales en logistiek.
  • Je bent communicatief.
Bedrijfswetenschappen is een theoretische richting, die voorbereidt op een bachelor richting in hoger onderwijs binenn hetzelfde interessegebied.

Enkele voorbeelden zijn:
  • Bedrijfsmanagement
  • HR
  • Marketing
  • Lerarenopleiding
  • Handelswetenschappen
  • ...

WELZIJNSWETENSCHAPPEN (WZW)

Welzijnswetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit die een brede algemene vorming combineert met filosofie, sociale en gedragswetenschappen en biologie. In deze richting leren de leerlingen filosoferen, ontwikkelen ze een wetenschappelijk begrippenkader, leren ze maatschappelijke verbanden zien reflecteren ze over wetenschappelijke theorieën. De leerlingen bekijken dit alles vanuit contexten en voorbeelden uit de samenleving, gezondheid en welzijn.

Herken je jezelf in deze talenten?
  • Je wil je communicatieve, sociale en zorgende vaardigheden versterken.
  • Je hebt interesse in je eigen gedrag en dat van anderen.
  • Je wil de mogelijkheden tot maatschappelijk engagement verkennen.
  • Je hebt interesse in natuurwetenschappen.
Welzijnswetenschappen is een theoretische richting, die voorbereidt op een bachelor richting in het hoger onderwijs binnen hetzelfde interessegebied.

Enkele voorbeelden zijn:
  • Sociaal werk
  • Orthopedagogie
  • Ergotherapie
  • Toegepaste psychologie
  • Verpleegkunde
  • Pedagogische wetenschappen
  • Onderwijs
  • ...

LESSENTABELLEN VERGELIJKEN

(*) In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte. We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 

Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

Image
Image
Image
Image
Image

Adres

Koestraat 24, 8940 Wervik

Bel

056 31 16 38

Mail

info@sint-jozefscollege.be